Followers

Saturday, December 11, 2010

. jeJaLan ke Negeri peNyu bErteLur ;




assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..serta salam sejahtera!!
haaa...formal gituuu...di kelapangan masa nie boleh la aku guna masa aku untuk update blog aku yang entah pape nie..so,sesiapa yang naik muak,cuak,boring or hampeh dengan blog aku,sila sabarkan diri anda untuk membulatkan mata tu tengok blog cengen aku nie..xpon log out terus je dr entry blog aku nie..tidak ada desakan daripada mana-mana pihak..

awal-awal entry lagi aku dah ngomel-ngomel kan??so..jangan sesiapa ambik hati ok..
tuan punya blog nie memang banyak mengomel..HARAP BERSABAR...
entry harini : (sila baca title di atas ye x perlu nak ulang berulang kali)
petang isnin lepas,nenek datang tanya nak ikut pergi Terengganu x..huh!! aku ape lagi..nak pergi..nak pergi...lau bab jengjalan kat Tganu memang aku suka..destinasi kitorang nak ke rumah kazen aku kat Kemaman..my kazen dapat baby you....cumil!!
awal-awal pagi agi kitorang da gerak lebih kurang pukul 8.


Nasi Lemak Ayam Goreng

disebabkan kitorang belum breakfast lagi pagi tu..singgah jap kt Warung Nonie dekat Besut..makanan kat situ boleh tahan gak,mak aku cakap Nasi Dagang dia pon sedap..
pagi-pagi lagi aku da pekena nasi..mau tak nyer..nak buat bekal sampai Kemaman,hujung Terengganu tuu...


laluan nak ke Terengganu lagi best bila lalu Laluan Pantai,boleh cuci-cuci mata and tak de la borim tahap cipan dok dalam keta..pemandangan pon cantik-cantik..tu fasal aku suka jalan-jalan kat Terengganu..tapi sayang,masa ontheway tu,hujan renyai-renyai..xdapat la nak tengok pemandangan tu dengan puas hati..KECEWA =(

***

Terengganu State

sampai je kat simpang mana entah,aku tertengok bas nie..menarik right??
macam bas kat London lak..haa..tapi yang ni versi Malay punyer.

lebih kurang pukul 1.30,akhirny sampai jugak aku kat Kemaman tu..adooii nak termuntah aku nak sampai sana.biasa time pergi Kemaman pun kitorang spend dulu kat umah Pak Teh(bapak sedara aku) dekat Merchang,tapi kali terus on ke Kemaman..mak aiii..naik pening aku duk lama-lama dalam kereta..perut aku laporrrrr!! haa..cousin-cousin aku da siapkan pon lunch untuk kitorang..fuhhh..memang aku tengah lapar!! terima kasih kepada kazen2 ku yang memahami..(^_^)..dihidang pulak dengan ikan yang fresh2 lagi.ikan bakar+ air asam..wahhh..mengancam larrh!!


benda nie aku xtaw nama ape..sape tahu???aku pun lupa nama apa ye...tapi sedap!! pedas..ada rasa kelapa,santan,ikan..

petang plak terus pergi pantai padahal kat kampung da ada pantai tapi still nak jugak g pantai kat sini..ala,pantai kat kampung ngan pantai Kemaman mana sama...kat sini lagi cantik,air pun nampak jernih je..kalau kampung aku tu ada la iras air tea bang a.k.a teh ais..tapi xde la sampai xleh mandi..so jangan nak kutuk pantai kat kampung aku plak ye!!
excited lagi bile kat pantai tu xde la ramai sangat,so boleh la aku menggila sesuka hati aku tanpa nak cover diri sendirik..
boleh nampak diri aku yang terover excited tu..
p/s : anak buah aku yang kat tepi pom da over excited.


ada nampak macam kereta F1 x??
nie semua idea kakak ipar aku..aku ngan kakak aku try buat sebijik kereta F1..tapi adddeeeii..macam katak pun ada kan??tapi da kira ok la nie..susah-payah nak buat benda nie tau,..si kenet ni pulak ciap bagi arahan lagi,nak suruh buat stereng la..tayar bagi besar la..huh!! die pulak yang macam-macam..aku ngn akak aku aku nie da sakit belakang,terbongkok2 buat benda nie..
ada gaya pemandu F1 x??
malam plak..time nak berkumpul ramai-ramai depan tv..tapi aku xsempat nak snap picca coz fon aku tengah cas masa nie..time bergosip tu,Cik Pah cakap aku xpayah balik..ayoo..mana boleh..nak balik..mak aku on je..mentang-mentang aku cuti panjang lagi..mak aku cakap pulak aku suka dok kat situ coz boleh kua main air pantai tiap-tiap hari..ayyaakkk!! mak aku nie..Cik Pah pun cakap kalau macam tu kena la kawen dgn orang sini..xpun cari orang yang jauh-jauh..gullpp!! ape nie Cik Pah oi...pasal kawen lambat lagi la...ayoyoyo..

esok je,da nak balik...xboleh lama coz kat rumah x ada sesiapa.lepas breakfast..packing baju..cousin aku x bagi nenek aku balik,tapi nenek aku pulak yang tak bawak baju spare..kalau x,memang da kena tinggal daa..

kekalutan nak menggulung tali nak bawak balik Kelantan,ni fasal nenek aku yang nak tali tu..aku pun tak taw dia nak buat apa ngan tali tu..
nenek yang pakai tudung merah,cantik x?? awet muda agi tuu...ramping ag..n SINGLE..!! sape-sape ada atuk yang single gak,boleh la usha-usha kat nenek aku..tu pun kalau nenek aku nak lerr..

then,kitorang terus gerak ke rumah Pak Teh pulak..kena singgah dulu sebelum balik Kelantan..nanti ape pulak kata die..singgah pun sekejap je..xramai orang rumah Pak Teh coz sume orang duduk kat rumah kazen aku kat Kemaman tu..

buai nie masa aku umur 6 tahun lagi..masih utuh untuk di gunakan sampai sekarang.

yang nie adegan abang aku berebut main game dengan kenet2 nie..

lepas tu kitorang gerak nak balik,destinasi kitorang belum berakhir di Terengganu..next destination ke.........

ya!! ke Taman Tamadun Islam..

lepas masuk je ke sini,abang aku da cakap awal-awal lagi "kena makan dulu,lapar daa"..
pastu kitorang terus pergi makan,kali nie nenek nak belanja..haaa..boleh la usha-usha makanan yang best-best..
tapi sayang x banyak pilihan pun..juz makanan biasa je..no more choice!!



menu pilihan aku masa tu nasi goreng ayam + orange juice
nasi goreng dia sedap..boleh tahan,,tapi ayam tu yang x puas ati,,kecik sangat(biasa la,kuat makan)
masa makan memang menyeronokkan ditambahkan pulak dengan suasana tepi sungai.


ciap je makan, masa untuk memenatkan kaki sendiri untuk berjalan ke Masjid Kristal..
huh!! hilang nasi goreng tadi separuh guna untuk berjalan(ok!! bukan sebab malas nak berjalan ye)



bile penat je jadi la muka aku macam nie..
sempat jugak aku merasa untuk solat Zuhur kat dalam msjid nie..kat dalam masjid nie memang cantik!! seni ukiran nye pun kreatif..

before balik,ambik gambar puas-puas,,snap situ..snap sini.tapi sayang picca yang cantik-cantik ada dekat abang aku..nyesal x ambik!! xsempat nak ambik..=(



lepas dah puas round sana-sini..masa untuk balik rumah...lepas ni da x ade nak g mana-mana juz nak singgah beli keropok lekor jekat Batu Rakit..keropok kat sana memang sedap tiap kali ke Terengganu x sah kalau tak beli keropok lekor kat sini.keropok kat sini x sama dengan keropok yang dekat rumah..sini lagi sedap..ada rasa ikan yang fresh2 gituuu...
lebih kurang pukul 6.30 kitorang sampai kat rumah..badan aku dah rasa penat daa..Alhamdulillah selamat jugak sampai kat rumah..walaupun badan penat,kalau ajak nak g jalan lagi konpem nak g..(^_^)

No comments:

Post a Comment